Tuesday 3 May 2016

CERPEN SERIES : MUZIK CINTA (4)



BAB 13

            Isha memikirkan hubungannya dengan Harraz. Menjadi tanda tanya kepadanya dengan sikap Harraz yang tiba-tiba berubah. Dia pun kenapa boleh rasa sakit hati macam tu. Marahnya kepada Harraz membuatkan dia tidak dapat melayan Harraz seperti kawan biasa.  Atau dia sudah jatuh cinta dengan Harraz?
          “Hoi..termenung apa”
            Isha tersentak. Dia melihat Fira yang sudah masuk ke bilik mereka. Tersengih-sengih menampakkan barisan giginya yang putih.
          “Tak tahu bagi salam ke cik kak?”sergah Isha apabila dia dikejutkan oleh Fira.
          “Oh..please..aku dah bagi salam sebelum masuk. Kau tu yang tak dengar” Fira melabuhkan punggung di atas katil miliknya yang berhadapan dengan katil milik Isha.
          “Eh tadi siapa yang nak jumpa kau tu”
          “Harraz”
          “Kenapa”
          “Tak ada apalah”
          “Yelah tu. Owh, malam ni aku nak keluar makan dengan Zariff. Kau ikut aku nak tak. Jomlah teman aku. Malam lepas maghrib. Aku tak biasa keluar malam berdua” Fira mempelawa sekali gus memujuk Isha untuk mengikutinya.
            Isha merenung wajah Fira seketika. Pelawaan yang boleh dikatakan agak menarik. Duduk kat bilik ni bukan boleh buat apa.
            “Nak ikut tak”tanya Fira lagi.
            “Naik apa?”  soal Isha.
            “Naik keretalah.”
            “Pergi mana je”
            “Makan je. Borak-borak lepas tu baliklah”ujar Fira.
            “Bolehlah..sekejap je. Before 11 kena balik. Tak pasal nanti kena halau dengan pak guard pulak”
            “Okay beres”
              Fira mengirim mesej kepada Zariff. Mission completed. Fira tersengih melihat Isha yang tidak menyedari pandangan Fira kepadanya. Bukannya dia tak tahu kenapa Harraz nak jumpa dengan Isha tadi.


BAB 14
  
           Tepat jam 8 malam Zariff mengambil Fira dan Isha di kolej. Zariff memandu dengan berhati-hati. Mereka berhenti di Restoran Bistro dua puluh minit selepas itu. Zariff meminta Fira dan Isha turun terlebih dahulu keranadia mencari mencari parking.
Baru sahaja mereka melabuhkan punggung Fira sudah bersuara.
          “Alamak..Isha kau tunggu sini dulu aku tak tahan ni nak pergi toilet” kata Fira sambil menekan-nekan perutnya.
          “Kau ni kan ada-ada sajalah. Mana nak cari toilet kat sini. Kat restoran ni manalah ada. Besar je lebih”soal Isha.
          “Alah..kedai sebelah kan ada toilet”Fira memberi alasan.
          “Yelah..cepat sikit”
          “Okay”Fira tersengih sambil berlalu pergi. Langkahnya menuju ke kereta Zariff dan pantas dia masuk ke dalam kereta sebelum mereka beredar dari situ.
            Suasana di Restoran Bistro sunyi. Hanya ada beberapa pelanggan sahaja. Mata Isha meliar mencari kelibat Fira dan Zariff. Manalah mereka ni pergi. Parking kereta pun lambat, pergi toilet pun lambat.
            Tiba-tiba matanya melihat Harraz yang sedang berjalan menghampiri mejanya dan duduk dihadapannya. Dahinya berkerut melihat Harraz.
            “Apa awak buat kat sini”soal Isha garang.
            “Kita pesan makanan dulu boleh. Lepas ni saya cerita semua”ujar Harraz sambil memandang wajah yang dirindunya.
            “Saya datang sini dengan Fira dan Zariff. Saya nak makan dengan mereka bukan dengan awak. Awak boleh cari tempat lain tak”Isha tidak mempedulikan cadangan Harraz.
              Harraz membuat keputusan sendiri dengan hanya memesan minuman untuk mereka berdua.
              “Saya tahu awak datang dengan Zariff dan Fira. Saya yang suruh mereka bawa awak datang sini sebba saya nak jumpa awak”
             “Saya nak balik”tegas Isha.
             “Awak nak balik dengan siapa? Fira dan Zariff dah pergi tempat lain. Saya yang suruh” balas Harraz selamba tanpa sedar kemarahan Isha yang sudah kemuncak.
             “Awak ni kenapa hah..apa yang awak nak dari saya” tanya Isha dengan suara yang tinggi. Tidak kisah dengan pelanggan lain yang memandang ke arah mereka berdua.
             “Isha please..dengar dulu apa saya nak katakan” balas Harraz tenang.
             “Saya nak minta maaf dengan awak. Saya tahu semuanya salah saya. Saya buat tidak endah dengan awak” ujar Harraz setelah melihat Isha mendiamkan diri.
            “Baguslah kalau sedar diri tu salah. Dan sekarang kenapa tiba-tiba nak minta maaf pada saya, kenapa tak teruskan saja. Buat saya seperti tidak wujud.” Sinis.
            “Sebab saya dah tahu”
            “Maksud awak apa” tajam pandangan Isha kepada Harraz.
            “Saya cemburu” Harraz menunduk malu.
            “Hah” Isha terkejut. Harraz cemburu? Cemburu dengan siapa?
            “Saya suka awak. Saya sayangkan awak” ujar Harraz lagi. Dia tidak mahu membuang masa lagi.
           “Hah”yang ni lagilah Isha terkejut.
           “Saya cemburu tengok awak dengan abang awak. Saya ingat dia tu kekasih awak. Saya nampak awak paut lengan dia masa saya nak jumpa awak. Sebab tu saya dingin dengan awak”
           “What”
           “Saya minta maaf. Saya betul-betul salah sangka dengan awak. Saya tak patut bertindak terburu-buru dengan anngap abang awak tu kekasih awak” Isha menyembunyikan senyum.
          “Saya minta maaf sangat-sangat dengan awak. Saya tahu pun masa majlis makan malan hari tu. Tambah-tambah awak lah orang yang saya cari yang main piano masa kat bilik muzik tu kan. Lagilah bertambah rasa bersalah saya” Harraz bersungguh-sungguh ingin meminta maaf dengannya.
              Isha ketawa kecil. Harraz memandang pelik.
             “Kenapa” Harraz menyoal Isha.
             “Jadi sebab cemburulah ni. Sebab cemburu awak tak nak kawan dengan saya dah”
             “Bukan macam tu. Saya nak luah perasaan saya pada awak pada hari yang saya namak awak paut lengan abang awak tu. Sebab hal tu lah saya tak jadi nak luahkan.
             “Awak suka saya ye” ujar Isha sambil tersenyum manis. Hilang sudah rasa marahnya pada Harraz bila mengetahui sebabnya.
            “Saya cintakan awak” Harraz menunduk. Dia malu memandang wajah Isha.
            “Cakap tu pandanglah saya. Tak gentle langsung” kata Isha sengaja.
              Harraz rasa tercabar mendengar apa yang dikatakan oleh Isha. Dia merapatkan diri kepada Isha dan memandang penuh kasih mata Isha.
            “Saya cintakan awak Isha. Saya nak awak jadi kekasih saya. Keluarga saya dah tahu pasal kita. Awak nak tak kahwin dengan saya?” soal Harraz bersungguh-sungguh.
              Isha terkejut. Pada hari yang sama Harraz ingin dia menjadi teman wanitanya dan sekali gus menanyakan untuk menjadi isteri kepada lelaki itu.
           “Ma aiii…awalnya awak ni. Saya tak habis study lagi. Tunggulah berapa tahun lagi ke. Saya nak habiskan pengajian dulu” ujar Isha tersenyum manis.
           “Betul ni? Kiranya awak dah setujulah nak kahwin dengan saya. Tapi kan awak dah maafkan saya belum? Awak pun cintakan saya ke Isha? Harraz terpana melihat senyuman Isha.
          “Saya Daiyana Darwisy dengan ini bersedia memaafkan Harraz Haikal dan bersedia untuk menjadi teman wanitanya. Saya juga mencintai awak sebagaimana awak cintakan saya. Dan saya juga setuju nak kahwin dengan awak. Tapi awak kena jumpa orang tua saya dulu. Kalau nak tunang dulu pun boleh” usik Isha sambil tergelak.
           Harraz gembira. Tidak menyangka bahawa dia tidak bertepuk sebelah tangan. Dia dan Isha mempunyai perasaan yang sama.
          “Betul ke awak. Hujung minggu saya suruh mama papa saya meminang awak” lain pula dengan Harraz. Dia menganggap serius apa yang dikatakan oleh Isha.
          “Hah..Harraz, saya gurau jelah. Cepatnya.” Isha gelabah. Tu lah mulut main cakap lepas je.
          “Saya tak nak awak dikebas orang.” Harraz berkata. Semenjak majlis makan malam itu ramai yang mahu mencuri perhatian Isha. Penampilan juga sudah berubah. Tidak lagi hanya memakai baju kurung sahaja. Isha sudah pandai bergaya. Membuatkan ramai yang ingin masuk jarum.
          “Lah kenapa pula”
          “Saya cemburulah. Awak makin cantik pandai bergaya dah. Nanti orang lain masuk jarum dulu macam mana” Harraz sudah masam muka.
          “Saya tak cintakan orang lain. Saya cintakan awak seorang je” pujuk Isha sambil memandang wajah Harraz.
Harraz membalas senyuman manis Isha.
          “Wait..wait..apa hubungan awak dengan Melissa” soal Isha. Tiba-tiba dia teringat kepada perempuan gedik itu.
          “Sorry again. Melissa tu cuma watak tambahan saja. Saya rapat dengan dia sebab nak buat awak sakit hati. Saya tak ada perasaan pun kepada dia. Saya anggap dia macam adik saya je. Percaya cakap saya eh.”
          “Okay..saya percaya” Isha membalas senyuman yang dipamerkan oleh Harraz.
          “Saya nak minta tolong awak boleh” uajr Harraz.
          “Apa dia..kalau saya boleh tolong insyaAllah saya tolong” balas Isha.
          “Awak nampak tak tu” Harraz menunjukkan sebuah piano berwarna hitam yang terletak di sudut restoran.
          “Kenapa dengan piano tu”
          “Mainkan saya lagu yang awak masa majlis makan malam hari tu. Boleh tak”
          “Hah?”
          “Boleh ke” soal Isha. Dia tidak pernah melihat sesiapa pun yang bermain piano itu setiap kali dia ke sini.
          “Boleh je..Saya dah tanya awal-awal. Piano tu memang untuk sesiapa sahaja yang nak mainkan”
            Isha bersetuju. Memandangkan tidak berapa ramai orang di restoran itu jadi tidaklah dia terlalu malu untuk bermain piano itu. Harraz mengikut jejak Isha yang menuju ke arah  piano tersebut. Isha mula melarikan fokus ke hadapan piano dan menekan-nekan jarinya dia atas piano tersebut.
            Isha memainkan lagu yang diminta oleh Harraz. Dengan penuh gaya Isha memainkan lagu tersebut. Isha melemparkan senyuman manis kepada Harraz yang berdiri di hadapan Isha memerhatikan Isha memainkan piano itu. Matanya yang redup memandang wajah Isha membuatkan Isha berdebar.
              Isha memantapkan lagi persembahan yang dilakukan untuk Harraz dengan bernyanyi. Harraz semakin terpaku mendengar suara Isha yang merdu yang dialunkan bersama bunyi piano yang menjadi igauan Harraz kebelakangan ini. Matanya tidak lepas daripada menatap wajah Isha.
               Pelanggan lain yang turut mendengar Isha bermain piano menepuk tangan dan memberikan senyuman kepada Isha. Malah pekerja-pekerja di situ juga mengucapkan terima kasih kerana sudi memainkan piano tersebut dan Isha telah membuatkan pelanggan lain terhibur dan menghayati lagu yang di bawakannya.
               “Thanks Isha sebab sudi . Harraz suka sangat dengar Isha main piano. Suara Isha memang best”puji Harraz sambil tersenyum.
               “Sama-sama Harraz and thanks sebab puji Isha”


BAB 15

          “Aku nak kau tolak pinangan dari keluarga Harraz pada hari keluarga dia datang merisik kau. Kau tu tak layak untuk dia lah” arahan yang datang tiba-tiba daripada Melissa membuatkan Isha berkerut dahi.
          “Kejap eh..apa kau cakap tadi, ulang balik aku tak berapa dengarlah” balas Isha.
          “Aku cakap aku nak kau tolak pinangan daripada Harraz masa family dia datang merisik kau. Pekak ke tak dengar. Kau tu tak layak”
          “Aku tak pekaklah, aku cuma nak pastikan betul ke tak apa yang aku dengar tadi” ujar Isha selamba. Melissa menjeling.
          “Aku tak layak. Kalau macam tu siapa yang layak. Kau ke yang layak”sinis jawapan Isha.
          “Aku lagi lama kenal Harraz berbanding kau. Kau tak kenal Harraz macam mana aku kenal dia” suara Melissa makin meninggi. Geram dengan riak bersahaja Isha.
          “Ohhh..kalau macam tu apa kata  kalau aku…”
          “What’s wrong” ujar Harraz tiba-tiba. Bila masa dia boleh ada di sebelah Isha.
          “Ehh..Harraz”
          “Melissa, Isha kenapa ni. Macam ada something wrong je saya tengok” soal Harraz. Dia dapat melihat riak kemarahan terpancar di wajah Melissa. Sedangkan Isha biasa sahaja.
          “Sepupu awak suruh saya tolak pinangan awak pada hari family awak datang nak risik saya. Macam mana? Saya kena tolak ke Harraz” sengaja Isha berkata begitu.
          “Betul ke Melissa” tegang wajah Harraz. Dia tidak sangka Melissa menyuruh Isha lakukan begitu.
          “Jadi Harraz saya kena tolak lah kan. Dah sepupu awak suruh. Katanya saya tak kenal awak macam mana dia kenal awak. Saya tak layak untuk awak katanya lagi” Isha membuat muka sedih. Sekali sekala kenakan perempuan tu.
          “Isha, awak jangan memandai nak tolak pinangan keluarga saya.” Marah Harraz.
          “Melissa apa semua ni. Please jangan ganggu hubungan I dengan Isha. I cintakan dia. Tolonglah faham” rayu Harraz.
          “Tapi I ni sepupu you. I cintakan you dah lama.. You tak boleh nampak ke”Melissa masih tidak berputus asa merayu Harraz.
          “Memang kita sepupu tapi I tak cintakan you. Jangan paksa I boleh tak. Dahlah better you pergi balik. Jangan ganggu I  lagi dengan Isha.”
           Tajam pandangan Melissa menikam anak mata Isha. Rasa tidak puas hati masih tersisa dihatinya. Dia cepat-cepat beredar dari situ.
           “Melissa cintakan awaklah Harraz”beritahu Isha.
           “So what..saya tak cintakan dia. Boleh tak jangan cerita pasal dia lagi”marah Harraz.
           “Sorrylah. Saya bagi tahu je. Buatnya awak pun cintakan dia tak ke saya kecewa.”
           “Boleh tak jangan mengarut dah”
           “Alaa awak ni gurau sikit pun tak boleh..tak sporting lah macam ni”Isha mencebik.
           “Yelah saya minta maaf okay” Harraz mengalah. Isha makin lama makin suka mengusik.
             Isha tersengih-sengih memandang wajah Harraz yang serius. Timbul idea untuk menyakat kekasih hati.
            “Hah..ni apa yang tersengih-sengih ni” soal Harraz. Dia merenung tajam ke arah Harraz.
            “Sayang betul eh awak dekat saya” Isha tersenyum lagi menampakkan barisan giginya yang tersusn cantik.
           “Maksud awak?”
           “Yelah..awak risau kan kalau saya tolak pinangan awak nanti?” Isha mengangkat kening menunggu jawapan daripada Harraz.
           “Lagi mahu tanya ke.” Jawapan Harraz membuatkan Isha tersenyum lebar.
           “Saya pun sayang awak juga” Isha berlari selepas mengucapkan kata-kata itu.
            Harraz gembira dengan balasan Isha. Dia berlari mengejar langkah Isha yang makin menjauh.  Kedengaran gelak tawa mereka berdua.
          “Hishh…tak malu betullah Isha tu. Dah besar macam tu masih nak main lari-lari lagi” kata Fisha yang memandang ke arah Harraz dan Isha.
          “Kau ni Fisha orang bercintalah katakan. Biarlah diorang nak lari ke nak lompat ke. Yang kau sibuk kenapa” sampuk Fira.
          “Kau ni hah menyibuk je kerja. Kalau tak masuk campur urusan kita orang boleh tak. Jaga tepi kain sendiri” balas Katrina.
          “Sorrylah tapi kan aku rasakan kau patut tujukan kata-kata tu dekat korang bertiga ni. Jaga tepi kain sendiri jangan jaga tepi kain orang. Korang tu hah yang menyibuk. Kata aku pula.”
          “Dahlah buang masa aku je layan korang ni. Blah dululah”
          “Hah baguslah tu. Semak kat sini” balas Katrina kasar.



bersambung..nantikan beberapa lagi part :)

1 comment:

  1. Karna Di ERTIGAPOKER Sedang ada HOT PROMO loh!
    Bonus Deposit Member Baru 100.000
    Bonus Deposit 5% (klaim 1 kali / hari)
    Bonus Referral 15% (berlaku untuk selamanya
    Bonus Deposit Go-Pay 10% tanpa batas
    Bonus Deposit Pulsa 10.000 minimal deposit 200.000
    Rollingan Mingguan 0.5% (setiap hari Kamis

    ERTIGA POKER
    ERTIGA
    POKER ONLINE INDONESIA
    POKER ONLINE TERPERCAYA
    BANDAR POKER
    BANDAR POKER ONLINE
    BANDAR POKER TERBESAR
    SITUS POKER ONLINE
    POKER ONLINE


    ceritahiburandewasa

    MULUSNYA BODY ATASANKU TANTE SISKA
    KENIKMATAN BERCINTA DENGAN ISTRI TETANGGA
    CERITA SEX TERBARU JANDA MASIH HOT

    ReplyDelete

- Assalamualaikum...sila tinggalkan komen.
-Kalau suka like or share ok :)
-Segala teguran akan diterima
-Segala comment akan dibalas kalau ada kelapangan..

TERIMA KASIH..Jangan lupa singgah sini lagi ye :D